Hva synes du (egentlig)?

Måten du formulerer et spørsmål påvirker svaret du får. Når du gjør brukertester, spørreundersøkelser, eller bare spør en kollega om råd, bør du tenke over hvordan du formulerer deg. Hos Teston har de sett tusenvis av gode og dårlige spørsmål. Kea og Joakim viste oss problemene med ledende spørsmål og hvordan du unngår dem.

Kort om foredraget

«Hvor enkel var appen å bruke?». «Likte du teksten jeg har skrevet?».

Vi bruker ofte ledende spørsmål med hensikt, for å oppnå det vi ønsker. Men når vi jobber med brukerinnsikt, er det viktig at vi ikke gjør dette.

  1. Spørsmålsformuleringer påvirker svaret. Hva kan vi gjøre med det? De fire vanligste problemene er:
  1. «Synes du nettsiden er oversiktlig?» Ensidig positivitet i adjektivet. Råd: Balanser ut adjektivet, enten ved å legge til et «… eller ikke», eller «… er oversiktlig eller rotete», for å balansere ut adjektivet.
  1. «Virket denne versjonen av teksten bedre?» Råd: Bruk åpne, nøytrale spørsmål
  1. «Hva med appen opplevde du som mest verdifullt?», et ladet spørsmål. Råd: Ikke inkluder dine antakelser i spørsmålet.
  1. «Webdagene er Nordens største konferanse om digital brukeropplevelse hvor du vil kunne lære masse. Se deres nettside. Hva synes du?» Råd: Behold en nøytral rolle.

Kea Zhang

Produktsjef
Teston

Joakim Bording

Rådgiver og medgründer
Teston