Alle må bidra med brukerinnsikt!

Kundeinnsikt gjør oss tryggere på valgene vi tar. Når vi er trygge, lager vi bedre ting som det er mer sannsynlig at kundene trenger. Gregg fortalte oss hvordan han bygget opp brukeropplevelse og produktinnsikt hos Vox Media i USA, og gjentok bragden i Mailchimp. Hvordan setter du i gang når du ikke vet hvordan du skal begynne? Gregg lærte oss praktisk innsiktsmetodikk som kan brukes i hverdagen, i gjenkjennelige og vanlige situasjoner.

Kort om foredraget

Du må IKKE overse brukernes tilbakemeldinger. Det holder ikke å jobbe sammen, du må også lytte til kundene dine. Alle tror de jobber kundeorientert, men vi gjør fremdeles denne flausen. Selv om alle internt synes noe er en topp idé, må vi ta testdata på alvor — hvis kundene sier de ikke vil ha det før lansering, vil de nok ikke ha det etter lansering heller.

Selv om du er veldig fokusert på brukeropplevelsen, er det lett å gjøre feil. Du må se bak tallene og finne ut om det er noen spesielle segmenter eller kundegrupper som gjemmer seg bak dem. Kanskje de har en god grunn til å gjøre som de gjør? Kjenn brukeren din godt.

For å forstå et individ må du forstå systemene rundt dem som påvirker dem, fra hverdagen deres til store samfunnssystemer som styrer hvordan livene deres utvikler seg — uten at de har noe makt over dem.

Alle sier at brukerinnsikt er viktig, men veldig få ansetter folk til å gjøre det. Og alle kan egentlig gjøre den jobben. Vi gjør den hver dag, når vi selv leter etter ferier, kameraer eller noe annet vi vil kjøpe. Bruk den inn i din bedrift eller organisasjon!

Gregg Bernstein

Leder for brukerinnsikt
Vox Media