norsk / en
Menu

Internett. Hva nå?

Stopp. Tenk. Hvor har dette internettet tatt oss? Hvor går vi fremover?

Internett. Hva nå?

Biler kjører selv og snakker med andre biler. Valg og verdensfreden avgjøres i sosiale medier. Liv reddes på grunn av tilgang til all verdens medisinsk data. Markedsførere lurer på det etiske i det de holder på med og de har ikke tid til å reflektere for de må hive seg på de nyeste trendene. Jobber forsvinner og nye blir skapt på grunn av nettet. Alle bedrifter skal bli teknologibedrifter. Men, hva er kjernen i det vi holder på med? Må vi finne tilbake til tankene bak internettet? Hvor blir mennesket av i alt dette?

Digitalisering er kanskje et av de mest kontroversielle temaene i enkelte bransjer for tiden. Det kunne vært skrevet i dag, men ble skrevet i 1999.

Boo.com brukte 1 milliard på å sette opp nettsiden sin, de ble verdsatt til 4 milliarder, så var det 99 prosent av verdens befolkning som antakeligvis ikke hadde god nok internett til å få opp siden.

Netlife starta på verst mulig tidspunkt, i 2001, når hele internett-bransjen gikk nedover. 

I 2004 kommer Facebook, og ingenting ble det samme etterpå. Og i 2005 kom allerede de første chatbotene, blant annet hos Vegvesenet. De forsvant, men nå kommer de altså tilbake. Så kom appene, og de fire store, Facebook, Amazon, Netflix og Google, som blir FANG. En annen forkortelse som ofte brukes er GAFA, for Google, Amazon, Facebook og Apple. 

Så er spørsmålet, hva er bransjen mest opptatt av når det skjer så mye spennende og skremmende gjennom internett? Vi er del av teknologioptimismens andre bølge. I dag må man liksom reise til Amerika, Silicon Valley, og møte en teknologireligiøsitet. Så skremmer vi hverandre når vi kommer hjem, med en skremmekraft, hvor vi forteller at alle andre jobber smartere enn oss selv. Her må vi heller begynne å bruke dømmekraften.

Internett var der først for å løse et problem, mens det nå finnes store merkevarer som rebrander seg som internett-selskaper, selv om de lanserer dårlige nettsteder. 

Noen tips til slutt:

1. Folk først. De digitale vinnerne er vanlige folk som får til ting. De får bedre selvtillit. De liker at du hjalp dem. «We are imperfect humans, designing thing for other imperfect humans», har Erica Hall sagt.

2. Fiks bransjen din. Lag en liste over folks 5 viktigste problemer i din bransje. En enkel øvelse en kan ta over lunsjen på jobben.

3. Vurder konsekvensene for folk, og ikke bare inntektene. 

4. Bygg med folk, og ikke bare for folk. 

Digitalisering er kanskje et av de mest kontroversielle temaene i enkelte bransjer for tiden. Det kunne vært skrevet i dag, men ble skrevet i 1999.