norsk / en
Menu

5 grep for kundeorientering i en digital hverdag.

Konkrete verktøy for å komme nærmere kundene dine.

10 grep for kundeorientering i en digital hverdag (no)

Å fikse problemer for ekte kunder, det er det kundeorientering handler om! Å skifte fokus fra oss selv til kunden er krevende, men det finnes heldigvis prakteksempler på virksomheter som får det til. Ove og Guro skal snakket om hvilke konsekvenser ordentlig kundeorientering har for virksomheter, samt fortelle om noen konkrete verktøy du kan bruke for komme nærmere kundene dine.

Alle sier de er opptatt av kundeorientering, men veldig få får det til. Før var det enklere, mens det i dag er veldig mange flere kanaler å møte kunden i. Men ingen grunn til panikk! Det finnes selskaper der ute som får dette til. Men hvor starter vi?

1. Slutt å surre. Det er endeløse møter og planer. Vi snakker om kundeorientering. Men hva er det vi gjør? Vi snakker ikke med kundene, vi snakker om dem.

2. Bryt ut av siloene. Ting tar for lang tid, vi må svare på utfordringene kjappere. Og det handler mye om hvordan man er organisert. Mange internasjonale, fremtidsrettete bedrifter, en del av ferskeste, er ofte organisert i tverrfaglige team, med flat struktur. Bryt ut av siloene, og bland deg inn i andre fagområder!

3. Slutt med tulleinnovasjon. Ikke tank mest på det å skulle lansere noe nytt, tenk på hva som er nyttig. Man kan gjøre en Google Design Sprint i kvartalet, gjennomføre hackatons, skape allianser med oppstartsmiljøet og belønne nytenkning. 

4. Kundens problem er lederens problem. Er lederen flinke nok til å se kundereisen? 

5. Bruk lettbent teknologi. I utgangspunktet har vi hatt store monolitter, som skal gjøre veldig mye på en gang. Parallelt med dette, skjer det en utvikling med det som kalles mikrotjenester, små programmer som gjør en ting, veldig bra. Vi må tenke hvordan vi kan rigge oss for å møte kundens behov raskest mulig. 

Alle sier de er opptatt av kundeorientering, men veldig få får det til.